RAJA-YOGA

Quan vaig preparar-me per ser instructora de ioga vaig haver de llegir l’obra més famosa de Patanjali (i del ioga): els Yogasutres. Ni m’hi vaig fixar en la traducció que vaig obtenir, sense pensar que una versió pot fer canviar (tant) el sentit del contingut. Aix, ignorant innocent!!

Ara hi he tornat. De la ma de Jordi* i Abdullah** estic descobrint què volia dir Patanjali quan va recopilar i sintetitzar en uns 200 aforismes (sutres) l’antiga saviesa dels yoguis. Es creu que va fer-ho al voltant del segle III d.C., però ningú n’està segur. El contingut dels sutres fou escrit en sànscrit, i els traductors no s’han limitat a traduir-lo, sino que ho han interpretat, i molt!

dsc_7310b

Abdullah Mahmud**, de molt jove va rebre i estudiar els textos directament del sànscrit a l’India, a la regió d’Assam, en una antiquíssima escola o Ahsram, una mena de temple-convent. Ell els tradueix literalment i els viu amb fidel aplicació.

I no nomès això, sino que ho ensenya. I el millor de tot: ha desenvolupat una forma de fer-ho assequible, de portar-ho a occident mantenint la fidelitat al seu origen. És el Raja-Yoga, el Yoga de Patanjali. No se l’ha inventat pas, com tants altres mestres que han fet el seu mètode. Simplement ho ha estudiat per explicar-nos-ho directament i pràctica.

A JIO farem per primera vegada a Catalunya i a l’estat espanyol la primera Master Class de Raja-Yoga el 12 de maig. I en vindran d’altres. Filosofia i pràctica amb postures i totes les tècniques del “yoga”. Per aproximar, aprofundir i potenciar no nomès la pràctica, sinó el “mètode yoga” per entendre el món i per viure be.

El Raja-Yoga planteja l’ètica, l’epistemologia i la metafísica, conjuntament amb la pràctica d’exercicis físics (postures, asana), el domini de l’energia vital (control de la respiració, pranayama), el control dels sentits (disminuir l’activitat sensorial, pratyahar), la concentració (unidireccionalitat de la ment, dharana), la meditació (procés de comprensió, dhayana) i l’absorció (comprendre i identificar-se amb el comprès, samadhi) per tal d’aconseguir l’alliberament (moksha o mukti ) que desassocia o aïlla (Kaivalya) el ser (purusha) de la naturalesa o matèria (pakriti).

*Jordi Cucurull., doctor en filosofia per la Sorbona i la UB, professor, filòsof i traductor d’obres de coneixement oriental clàssic i d’altres, ha recopilat i comparat moltes versions dels Yogasutres.

** Abdullah Mahmud, metge Ayurveda i mestre de ioga, dirigeix l’Institut Dishari a Lleida, des de fa 23 anys.

Assistir a la discussió entre el Jordi i l’Abdullah és un privilegi. Aviat us en donaré més notícies, perquè el treball va avançant i creixent amb notables connexions  amb la filosofia occidental.